V představě o typickém podnikateli dominuje na prvním místě honba za ziskem. Čas trávený s rodinou tak zůstává upozaděn za finančním zabezpečením. I to je důvod, proč část podnikatelů založení rodiny a s tím spojené povinnosti odkládá. Minimálně do doby, než se jejich „firemní dítě“ stabilizuje a oni nebudou muset sedět v kanceláři od rána do noci, sedm dní v týdnu.
Poněkud jiný pohled na časový souboj mezi byznysem a rodinou mají věřící podnikatelé. „Především to není žádný souboj, naopak, vše by mělo vycházet z harmonie a správného vybalancování. Rodina je potřebnou jistotou, představuje jeden z předpokladů úspěšného podnikání. Proto nesmí být v životě upozaděna. Ať už prací, nebo čímkoliv jiným,“ říká Jiří Jemelka, podnikatel a spoluzakladatel neformálního sdružení křesťanských podnikatelů KOMPAS.
Co si konkrétněji představit pod oním vybalancováním? Podle Jiřího Jemelky je to především plánování vlastního času. Podnikatel bývá pánem svého času, může si ho tedy zorganizovat tak, aby byl i během pracovní doby v kontaktu s rodinou. Rozhodně se přitom nemusí jednat o kontakt fyzický, dostatečnou alternativou je i například pouhý telefonát s nejbližšími.
S tímto tvrzením se potkávají i další věřící. „Člověk by neměl být bezhlavý. Život je dar a jeho první hodnotou je rodina. Práce je pak pouze úkol, který pomáhá rozvíjet osobnost a uživit rodinu. Jedná se o dočasnou činnost – až jednou pracovat nebudeme, ať už kvůli stáří, či nemoci, důležití budou lidé, kterým věříme,“ říká rektor kostela Nanebevzetí Panny Marie v Brně, Josef Čunek.
Na druhou stranu představa, že je pro křesťanské podnikatele zisk z podnikání spíše okrajovým tématem, by byla mylná. „Peníze samozřejmě rodinu živí. V jádru jsou však pouze jedním z mnoha prostředků, jak vytvořit pro rodinu uspokojivé prostředí,“ doplňuje Jiří Jemelka. Pro křesťanského podnikatele je tak minimálně stejně důležité trávit víkendy, svátky a volné dny v přítomnosti svých nejbližších, dobít si díky nim své pracovní baterky a podnikání věnovat jen přiměřenou pozornost.
Zajímavým průsečíkem může být také zapojení rodinných členů do podnikání. Důkazem toho je nespočet rodinných firem po celém světě. Nejen z pohledu křesťanského podnikatele však v těchto případech vyvstávají určité otazníky. „Pokud se firmě daří, může to rodinné vztahy ještě více utužit. Problém však nastává ve chvíli, kdy se řeší krizové situace nebo kdy ekonomické výsledky nejsou uspokojivé. Takové momenty mohou mít na harmonii rodiny nepříjemný dopad. Jednodušším řešením je tedy své nejbližší do byznysu nepřibírat, a naopak se jim více věnovat ve svém volnu,“ uzavírá Jiří Jemelka.